Top 6 guide til vinterbader -Kolde bade giver mere sexlyst!

Top 6 guide til vinterbader -Kolde bade giver mere sexlyst!

Hvad får vinterbadere til at hoppe i det kolde vand, og hvorfor er det så sundt for kroppen, sjælen, psyken og sexlivet?

Vinterbadning er sundt for både krop og psyke. Det er selvfølgelig ikke nemt at tvinge sig selv til at gøre det, men hvad der ikke dræber os, gør os bare stærkere.

Vinterbadning bliver mere og mere populært – og ikke kun blandt ældre mennesker, flere og flere unge hopper nu også med i bølgen.

Det officielle tal for “aktive vinterbadere” (som dækker over vinterbadere, der er medlem af en vinterbader-forening) er nu på cirka 30.000 – så der må være noget helt særligt ved vinterbadningen, der får så mange mennesker til elske det kolde gys.

Vinterbade uden tøj på!?

Langt de fleste vinterbadere bader nøgne – det er ganske enkelt det mest bekvemme. Der er dog lidt forskel på nøgenkulturen i de forskellige vinterbaderklubber. Nogle har et helt frit forhold til nøgenhed, mens andre har tradition for at have et håndklæde på i sauna og på vejen mellem sauna og vandet. Men miljøet, den oftest afslappede tilgang til nøgenhed og påklædning samt fokus på kropslig trivsel og velvære er også kerneelementer for vinterbadere.

1. Du får det vildeste adrenalin-kick

Når din varme krop kommer under det iskolde vand, reagerer kroppen ret så voldsomt, og du får et massivt adrenalin-kick ud af det. Der bliver frigivet en række stoffer fra hjernen – blandt andet adrenalin og dopamin, som medfører det rus, du kommer til at føle.

Det er dog desværre ikke helt ualmindeligt, at førstegangs-vinterbadere hyperventilerer – så gå roligt til værks. Derfor skal du heller ikke vinterbade alene – læs mere om det i de 6 gode råd vi har samlet til dig her.

2. Du får fornyet energi af at vinterbade

Når kroppen udskiller endorfiner og adrenalin vil du samtidig opleve et stort energikick – stærkere end en dobbelt espresso – så den iskolde dukkert vil helt sikkert banke dit humør i top, og du vil kunne mærke rusen og den fornyede energi helt op til fire timer efter dit dyp i det kolde gys.

3. Du bliver frisk og klar i hovedet 

… Men du må ikke holde hovedet under vand – dyp det maks et par sekunder – ellers får du massiv hovedpine. Det er kun erfarne vinterbadere, der svømmer rundt med hovedet under vand, så det er bestemt ikke noget der anbefales en nybegynder.

4. Du kan hoppe i sauna før og efter

Er du medlem af en forening for vinterbadere, så har du nok adgang til omklædningsrum og sauna i forbindelse med vinterbadningen. Så nu har du en rigtig god grund til at starte dagen i en lækker, varm sauna på en helt almindelig onsdag – det er som regel noget, der hører med til hele vinterbader-oplevelsen. Det er især en oplevelse at gå direkte fra saunaen til det kolde vand – op til flere gange.

5. Vinterbadning styrker immunforsvaret

Selvom der ikke er meget forskning på området, så er der altså en række undersøgelser, der viser at vinterbadningen har en positiv effekt på vores sundhed – og især på immunforsvaret.

Der er blandt andet en engelsk undersøgelse, som er lavet med vinterbadere, der viser, at antallet af antioxidanter i dit blod øges, når du vinterbader – og det betyder, at en vinterbaders immunforsvar derfor også forbedres.

6. Bedre sexliv med kolde bade

I mange online artikler bliver der skrevet, at man har fundet en højere østrogen- og testosteronproduktion hos henholdsvis kvinder og mænd, som vinterbader. Disse hormoner er med til at styre vore libido (sex drive), men har også mange andre funktioner.

Så alt i alt kan vinterbadning kun forbedre dit sexliv og muligvis også øge testosteronproduktionen.

Husk de 8 baderåd inden du nøgenbader

Før du går i vandet

1. Bad aldrig alene

2. Tjek badeforhold og kend redningsudstyret

3. Pas på is på

4. Sænk kroppen roligt ned i vandet

 

Når du er i vandet

5. Træk vejret roligt

6. Hold øje med hinanden

7. Hold dig tæt ved trappe eller opgang

8. Svøm aldrig under isen

porno med danske piger